MASLOW - 3
Tablo
1.
Kendini
Gerçekleştirme ve Kendini Aşmışlığın Karşılaştırması
Kendini
Gerçekleştirme
Kendini
Aşmışlık
Kimlik
kazanmak
Potansiyel,
arzu, ihtiyaç ve hangi mesleğin uygun olduğunun bilincinde olmak
Farklı
tecrübeler (ör. doğa, mistik, estetik ve cinsel) edinmek
Gerçek
ve ideal benlik
düzeyine
ulaşmak
Benliğin
ötesine geçmek
İlgi
ve yeteneklerinin
farkında
olmak
Başkalarıyla
olumlu ilişkiler geliştirmek
Yapabileceğinin
en iyisini yapmak
Bağımsız
hareket etmek
Etrafına
karşı duyarlı olmak
Sosyal
bağları güçlendirmek
Potansiyelini
Tam Kullanan Kişi Potansiyelini tam kullanan kişi ifadesi
Rogers’a ait olup yazmış olduğu“On Becoming a Person: A therapist`s
view of psychotherapy” adlı kitabında bunu açmaktadır.
Bu
kavram, Rogers’a göre birey kendini gerçekleştirdiğinde potansiyelini tam
kullanan kişi olur .
Bu
açıdan bakıldığında potansiyelini tam kullanan kişi Maslow’un “kendini
aşmışlık” düzeyi ile benzerlik gösteriyor.
Hem
Rogers hem de Maslow’a göre kendini gerçekleştirmenin tamamıyla yeterli
olmayıp bir üst düzeye bireyin hedeflemesi gerektiği vurgulanır.
Diğer
bir deyişle, “kendini aşmışlık” ve potansiyelini tam kullanan kişi kendini
gerçekleştirip bir üst seviye ulaşan kişiler olarak belirtilebilir.
Wong,
potansiyelini tam kullanan kişi olmanın yolu “kendini aşmışlıktan” geçtiğini
ifade etmektedir.
Bununda
yolu hayatın anlamını tanımlamak ve kendini tanımakla mümkün olduğu açıkça
ifade edilir.
Başka
bir ifadeyle, hayatın anlamını bilme,kendini tanıma ve kendini gerçekleştirme
bireyin potansiyelini tam kullanan kişi olmasında önemli etkenler olarak
kabul edilir.
Tablo
1’de görüldüğü üzere her iki düzeyde kavramsal ve fonksiyonel olarak
farklılık gösterse de “kendini aşmışlık” seviyesi kendini gerçekleştirmenin bir
üst düzeyi olduğu aynı zamanda hem tamamlayıcı olması hem de geniş
yelpazeli oluşu şeklinde anlaşılmaktadır.
Kendini
gerçekleştirme daha çok içsel gerçekleşme söz konusu iken, “kendini aşmışlık”
hem içsel hem de dışsal gerçekleşme şeklindedir.
Bu
bakımdan bir arada meydana gelen bu iki düzey bireyin potansiyelini tam
kullanan kişi olmasına imkan sağlamaktadır.
Diğer
bir ifadeyle, bu seviyedeki insanlar hem kendi içlerindeki eğilimlerini
gerçekleştirmeye yönelirler hem de grupların ve toplulukların değerleri
çerçevesinde etkili rol alma eğilimindedirler.
Bu
şekilde, ihtiyaçlar hiyerarşisi literatüre katkısı olan araştırmacıların
çalışmaları değerlendirildiğinde “kendini aşmışlık” düzeyi Maslow’un
ifadesiyle en son düzeyde yer aldığı ve daha kapsamlı olduğu
anlaşılmaktadır.
Sonuç
Fenomenolojik kuramın önemli kavramlarından olan kendini aşmışlık ilk defa bu
çalışma ile Türkçe dilinde literatüre kazanımı güncellenmiş oluyor.
Her
ne kadar ifadenin İngilizce versiyonu biliniyor olsa da Türkçe versiyonun
psikoloji alanında kullanımı bulunmamaktadır.
Kendini
aşmışlık alan yazındaki kullanımı terimsel olarak farklı çevirisi özaşkınlık
olduğu görülmektedir.
Fakat
bu çalışmalarda ihtiyaçlar hiyerarşisi modeli çerçevesinde
değerlendirilmemiştir.
“Kendini
aşmışlık” kendini gerçekleştirmeden farklı olarak birey hem içsel sürecini hem
de dışsal yönü olan başkalarıyla iyi ilişkiler geliştirme yönünü
göstermektedir.
Özellikle
eğitim ve rehberlik hizmetlerinde bireyin tanımada kendini aşmışlık düzeyinin
bilinmesi kişinin hem kendi potansiyelin farkında olması hem de
başkalarıyla olumlu ve farklı tecrübeler elde etmesinin bilinmesi, etkili
eğitim ve rehberlik çalışmaları için büyük bir katkı sağlayacağı açıktır.
Ayrıca
son yıllarda kültürel, manevi ve bireysel farklılıklara dair çalışmaların önem
kazandığı ve bu alanlarda yapılan çalışmalarda farklı bulgular meydana gelmesi
“kendini aşmışlık” seviyenin ne kadar önemli olduğunu göstermektedir.
En
basitinden Batı ve Doğu kültürlerindeki farklılık buna dair güzel bir
örnek olabilir.
Bu
yaklaşımla, genellenebilirlik ölçek çalışmalarıyla birlikte kültürel değerler
ölçüsünde testlerin geliştirilmesi veya uyarlanması bireyi tanımada sağlıklı
sonuçlar elde etmede faydalı olacağı düşünülmektedir.
Bu
çalışma sadece Maslow’un öne sürmüş olduğu “kendini aşmışlık” düzeyi ve buna
dair yapılan çalışmaların incelenmesi ile sınırlandırılmıştır.
Bu
düzeyi daha ileri boyutlara taşıyabilmek için özellikle eğitim, psikolojik
ve rehberlik alanlarında kendini gerçekleştirmede olduğu gibi bireyin
“kendini aşmışlık durumunu” ölçen ve testlerin geliştirilmesi bahsedilen
alanlara faydalı olacağı değerlendirilmektedir.
Son
olarak, ihtiyaçlar hiyerarşisi piramidinde önemli bir yere sahip olan kendini
gerçekleştirmenin bir üst düzeyi olan “kendini aşmışlık” seviyesinin bilinmesi
ve özellikle eğitim ve rehberlik alanlarında faydalı olacağı umulmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder